سرمایشی

اهمیت انتخاب نوع کمپرسور در چیلر تراکمی

اهمیت انتخاب نوع کمپرسور در چیلر تراکمی

می‌توان از مهم‌ترین سیستم‌های تهویه هوای مطبوع در ساختمان‌های بزرگ و صنعتی به چیلر‌های تراکمی اشاره کرد. از چیلر‌ها در خنک‌سازی آب و سپس سرمایش هوا استفاده می‌شود. کمپرسور موجود در چیلر‌ها نیز وظیفه‌ی فشرده کردن گاز خنک‌کننده و افزایش دادن دمای گاز را به عهده دارد. در این مقاله سعی داریم تا در مورد چیستی چیلر‌ها و اهمیت انتخاب نوع کمپرسور در چیلر تراکمی مطالبی را بیان کنیم. جهت برخوداری از اطلاعات بیشتر ما را در ادامه‌ی این مطلب همراهی کنید.

چیلر تراکمی چیست؟

یکی دیگر از سیستم‌های خنک‌کننده هوا که در ساختمان‌های بزرگ وصنعتی کاربرد فراوانی دارد سیستم چیلر تراکمی است. سیستم چیلر تراکمی به علت قابلیت اجرایی و بازدهی بالا در ساختمان‌های بزرگ و صنعتی کاربرد بهتر و رواج بیشتری دارد. چیلر‌های تراکمی در مکان‌هایی که نیازمند سیستم‌های قدرتمند خنک‌کننده نظیر برج‌های خنک‌کننده و… است، قابلیت خوبی دارند. چرا که این چیلر‌ها قدرت زیادی دارند و ویژگی‌های متناسب با فضای وسیع را دارا هستند.
نکته‌ی حائز اهمیت در این بخش این است که در عملکرد چیلر تراکمی از موتور القایی استفاده می‌شود. از همین رو چیلر‌ها انرژی فراوانی را مصرف کرده و گاز‌های گلخانه‌ای تولید می‌کنند که محیط زیست آسیب زیادی می‌زند. برای کاهش اثرات مخرب چیلر‌ها بر محیط زیست، باید از انرژی‌های تجدید‌پذیر و روش‌های پایدار یا همان چیلر‌های تراکمی استفاده کرد. این روش‌ها سبب کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و آسیب کمتر به محیط زیست می‌گردد.

اهمیت انتخاب نوع کمپرسور در چیلر تراکمی
اهمیت انتخاب نوع کمپرسور در چیلر تراکمی

اهمیت انتخاب نوع کمپرسور در چیلر تراکمی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های چیلر‌های تراکمی کمپرسور است که از عملکرد آن از اهمیت بالایی برخودار است. چرا که کمپرسور نقش خنک‌سازی آب در سیستم تهویه مطبوع هوا را دارد. پس می‌توانیم اینگونه بیان کنیم که به علت نقش مهم کمپرسور در فرآیند خنک‌سازی محیط، انتخاب کمپرسور مناسب از اهمیت فروانی برخودار است.
نحوه عملکرد کمپرسور و فرایند خنک‌سازی چیلر تراکمی را در این بخش توضیح خواهیم داد. همانگونه که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، کمپرسور وظیفه فشرده کردن گاز خنک‌کننده و افزایش دمای گاز را به عهده دارد. پس از اینکه گاز خنک‌کننده توسط کمپرسور فشرده شد، به یک کندانسور منتقل می‌گردد. این عمل به این علت اتفاق می‌افتد که حرارت گاز فشرده شده به هوا منتقل گشته و گاز خنک‌کننده به حالت مایع تبدیل گردد.
سپس برای اینکه گاز خنک‌کننده و حالت مایع آن به فشار کمتری برسد و دمای آن نیز کاهش یابد، گاز و حالت مایع آن از یک ترموستاتیک عبور می‌کند. در نهایت مایع خنک شده به چیلر‌ها منتقل می‌گردد و به واسطه کانال‌های آب خنک شده به سوی سیستم تهویه مطبوع هوا حرکت می‌کند.

اهمیت انتخاب نوع کمپرسور در چیلر تراکمی با مصرف انرژی و خنک کنندگی

حال که با نقش کمپرسور و فرآیند خنک‌سازی و تهویه هوای مطبوع چیلر‌های تراکمی آشنا شدید، بهتر می‌توانید اهمیت کمپرسور مناسب برای چیلر تراکمی را دریابید. از آنجایی که کمپرسور نقش بسیار مهمی در فرآیند خنک‌سازی محیط دارد، کارکرد دقیق و درست آن نیز اهمیت بسیاری دارد.
کمپرسور‌هایی که به لحاظ مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های اجرایی، بازدهی بالایی دارند، اهمیت زیادی نیز دارند. همچنین باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در صورت نقص و خرابی کمپرسور عیب‌یابی و تعمیر آن بسیار پیچیده و گران قیمت است. از این رو باید در انتخاب کمپرسور مناسب دقت فروانی داشته باشید و از کمپرسور چیلر تراکمی خود نیز به درستی محافظت کنید. همچنین نگهداری صحیح از کمپرسور سبب کاهش هزینه‌های نگهداری، تعمیرات سیستم چیلر تراکمی و افزایش طول عمر مفید دستگاه می‌گردد.
با توجه به مطالب بیان شده، می‌توانیم اینگونه نتیجه بگیریم که انتخاب کمپرسور مناسب به علت نقش حیاتی خود در چیلر‌های تراکمی که همان خنک‌سازی محیط است و تأثیر آن بر مصرف انرژی و هزینه‌های اجرایی و نگهداری از اهمیت فراوانی برخوردار است. پس برای اینکه چیلر تراکمی شما از بازدهی بالایی برخوردار باشد، انتخاب کمپرسور مناسب بسیار مهم است.

چگونه یک کمپرسور خوب برای چیلر انتخاب کنیم؟

همانطور که ذکر کردیم انتخاب کمپرسور مناسب چیلر به علت نقش مهم کمپرسور اهمیت فراوانی دارد. برای اینکه بتوانید کمپرسور مناسب انتخاب کنید باید به برخی از ویژگی توجه فرمایید. در این بخش به پنج ویژگی اشاره خواهیم کرد.

ظرفیت کمپرسور

اولین ویژگی که برای انتخاب کمپرسور مناسب باید در نظر داشته باشید، ظرفیت کمپرسور است. ظرفیت کمپرسور باید با ظرفیت چیلر شما سازگاری داشته باشد. برای اینکه بتوانید ظرفیت کمپرسور را محاسبه کنید، باید ابتدا ظرفیت چیلر را محاسبه نمایید و سپس بر اساس آن کمپرسور مناسب را انتخاب نمایید.

نوع کمپرسور

کمپرسور‌ها نیز از انواع متفاوتی در بازار برخودار هستند. از انواع کمپرسور‌ها برای استفاده در سیستم‌های چیلر می‌توان به کمپر سور‌های پیستونی، صفحه‌ای، اسکرو و توربومولکولار اشاره نمود. همچنین هر نوع از کمپرسور‌ها، مزایا و معایب مختص به خود را شامل می‌شوند که شما باید با توجه به نیاز سیستم چیلر خود و این مزایا و معایب نسبت به انتخاب کمپرسور اقدام نمایید.

بازدهی کمپرسور

کمپرسور باید از بازدهی مناسبی برخودار باشد تا انرژی کمتری مصرف شود. اگر به دنبال کمپرسور با بازدهی بالا هستید به کمپرسور‌هایی با دمای خروجی پایین، ضریب عملکرد بالا و تحمل فشار بالا دقت فرمایید.

قیمت کمپرسور

برای برخی از افراد قیمت کمپرسور نیز اهمیت بسزایی دارد و می‌خواهند با توجه به بازه‌ی محدودی برای خرید کمپرسور هزینه کنند. در صورتی که کمپرسور با کیفیت و مناسبی را انتخاب کنید، می‌توانید در هزینه‌های نگهداری و تعمیر سیستم چیلر خود صرفه‌جویی نمایید. قیمت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای انتخاب نوع کمپرسور در چیلر تراکمی است.

مانیتورینگ و کنترل

آخرین ویژگی که باید در انتخاب کمپرسور مناسب در نظر داشته باشید، وجود قابلیت‌مانیتورینگ و کنترل در کمپرسور است تا بتوانید به آسانی عملکرد کمپرسور را بررسی و در صورت نیاز مجدداً تنظیم نمایید.

سخن نهایی

در صورتی که قصد خرید چیلر دارید، باید در انتخاب کمپرسور نهایت دقت را داشته باشید. با توجه به مطالب گفته شده در این مقاله، در انتخاب کمپرسور مناسب برای چیلر، باید به نیاز‌های سیستم چیلر، مشخصات فنی و عملکرد کمپرسور توجه کنید و سپس کمپرسور مناسب خود را انتخاب نمایید. در این مقاله سعی کردیم تا توضیحاتی در مورد چیلر و کمپرسور مناسب چیلر ارائه دهیم. با این حال برای اطلاعات بیشتر حتماً با متخصین این حوزه مشورت کنید.

همچنین شما می توانید با شماره های موجود در سایت بهارتهویه تماس بگیرید و ضمن دریافت راهنمایی های مفید، چیلر مورد نظرتان را با بهترین قیمت و گارانتی اصلی خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *