سرمایشی

آیا کولر گازی هر سال باید سرویس شود

آیا کولر گازی هر سال باید سرویس شود

بهتر است کولر گازی خود را حداقل سالی یک بار سرویس کنید. با برنامه ریزی برای سرویس سالانه کولر گازی، می توانید مطمئن شوید که کولر گازی شما تا حد امکان با صرفه جویی در هزینه کار می کند و خطر خرابی را در گرم ترین ماه های سال کاهش دهید. می توانید با انجام سرویس در بهار یا پاییز، در هزینه تعمیر و نگهداری کولر گازی صرفه جویی کنید. بسیاری از شرکت های سیستم های سرمایشی و گرمایشی برنامه های خدمات سالانه ای را ارائه می دهند که گاهی شامل تخفیف در هزینه تعمیرات نیز می شوند. در ادامه شما را با اهمیت سرویس سالانه کولر گازی آشنا خواهیم کرد.

هر چند وقت یکبار باید کولر گازی‌ را سرویس کنیم؟

از آنجایی که قیمت کولر گازی گران بوده و جایگیزینی آن کار سختی است، بهتر است که به خوبی از آن نگهداری شود. به همین دلیل لازم است که حداقل سالی یکبار اقدام به سرویس کولر گازی نمایید.

تا آخر ماه‌های گرم، کولر گازی شما گرد و غبار و آلودگی جمع کرده که جلوی جریان هوا به داخل رو می‌گیرد. ممکن است قطعات هم به روغن‌کاری درستی نیاز پیدا کنند یا دچار آسیب‌های جزئی شده باشند که باید آن‌ها را تعمیر کرد. این مشکلات با خاموش بودن کولر گازی در ماه‌های سرد، بدتر خواهند شد. انجام سرویس‌های دوره‌ای کولر گازی باعث می‌شود که کولر گازی سرپا شده و برای استفاده روزانه در فصل گرم آماده شود.

آیا کولر گازی به سرویس سالانه نیاز دارد؟
آیا کولر گازی به سرویس سالانه نیاز دارد؟

آیا سرویس کولر گازی اجباریه؟

اینکه آیا کولر گازی شما حتما باید سرویس دوره‌ای شود یا خیر بستگی به میزان گاز مبرد (خنک کننده) درون آن دارد. اگه کولر شما کمتر از سه کیلوگرم گاز دارد، سرویس آن اجباری نخواهد بود. اما اگر بیشتر از سه کیلوگرم گاز دارد، قوانین زیر رو باید رعایت نمایید:

اگه کولر شما 5 تن تبرید (TCO2) گاز دارد، سالی یک بار سرویس نیاز دارد.

اگه کولر شما 50 تن تبرید گاز دارد، باید هر شش ماه یک بار سرویس نیاز دارد.

اگه کولر شما 500 تن تبرید گاز دارد، باید هر سه ماه یک بار سرویس نیاز دارد.

حتما شنیده‌اید که کولر گازی باید حداقل سالی یک بار سرویس شود. با این حال، سرویس سالانه‌ کولر گازی کاملا ضروری نیست، البته اگر اهل ریسک باشید.

در سه حالت زیر، واقعا نیازی به سرویس دوره‌ای کولر نیست:

۱. نگران قبض‌ بالای برق نیستید:

وقتی کولر گازی را سرویس نمی‌کنید، با بازده پایین‌تری کار می‌کند. یعنی قبض برق‌تان بالاتر از حد معمول می‌شود. بنابراین، قبض بالای برق به این معنی نیست که حتما باید کولر را سرویس کنید. این فقط هزینه‌ای است که هر بار با سرویس نکردن آن، متحمل می‌شوید. اگر کولر را سرویس نکنید، ببینید قبض برق‌تان چقدر بالا می‌رود تا متوجه تفاوت شوید.

البته مطمئن شوید که میزان مصرف‌تان تغییری نکرده باشد تا بتوانید مقایسه‌ درستی داشته باشید. اما فقط نگاه کردن به قبض برق کافی نیست. دو نکته‌ بعدی را هم باید در نظر بگیرید:

2. شاید ترجیح می‌دهید به جای پرداخت هزینه کمی در امروز، بعدها بیشتر پول پرداخت کنید:

طبق گزارش‌های مصرف‌کنندگان، عمر مفید یک کولر گازی مرکزی حدود ۱۰ تا ۱۵ سال است. اما سرویس نکردن کولر گازی، این عمر را کوتاه می‌کند. برای مثال، به مرور زمان، کویل‌های کولر گازی کثیف می‌شوند. کویل‌های کثیف باعث می‌شوند کولر گازی برای مدت طولانی‌تری کار کند. یعنی هم هزینه‌های انرژی را افزایش می‌دهد و هم عمر دستگاه را کاهش می‌دهد. حالا، با این تفاسیر، آیا حتما باید کولر گازی را سرویس کنید؟

شما فقط ریسک حساب‌شده‌ای انجام می‌دهید که پولی که حالا صرفه‌جویی می‌کنید، بعدا گریبان‌گیرتان نشود. یعنی با سرویس نکردن، کولر زودتر از موعد خراب شود و مجبور خواهید شد زودتر از انتظار، کولر جدیدی بخرید.

سرویس نکردن کولر گازی شبیه این است که از خودروتان مراقبت نکنید: این کاملا اختیاریه. اما هر چقدر بیشتر صبر کنید، احتمال خرابی یک قطعه هم بیشتر می شود و در نهایت هزینه‌هایتان بالاتر می‌رود.

چطور بفهمیم کولر گازی به سرویس نیاز دارد؟

حتی اگه سرویس دوره‌ای کولر گازی اجباری نباشد، باز هم لازم است که این سرویس‌ها را انجام دهید. توصیه می‌کنیم حداقل سالی یک بار کولر رو سرویس کنید تا مطمئن شوید که کولر گازی شما به خوبی و در بهترین حالت ممکن کار می‌کند.

نشانه‌هایی که در ادامه در اختیارتان قرار می‌دهیم به شما می‌گویند که کولر گازی نیاز به سرویس دارد:

  • صدای کولر بیشتر از همیشه شده است: در این حالت احتمالا فیلتر کولر گازی کثیف شده است. با جاروبرقی گرد و غبار رو تمیز کنید. اگه صدا همچنان ادامه داشت، یا صدای تق تق شنیدید، ممکن است یک مشکل فنی در کولر گازی وجود داشته باشد.
  • کولر دیرتر از همیشه اتاق رو خنک می‌کند: در این حالت احتمالا گاز مبرد کولر گازی کم شده است.
  • هزینه‌های برق مصرفی کولر بالا رفته است: این می‌تواند نشانه این باشد که کولر به درستی نصب نشده و باید بررسی مجدد بررسی شود.

چند تا از مشکلاتی که به مرور زمان برای کولر گازی پیش می‌آید را در ادامه لیست می‌کنیم:

  • اتصالات برقی معیوب: به مرور زمان، اتصالات برقی ممکن است شل بشود و باعث عملکرد ناایمن کولر و کاهش عمر قطعات اصلی گردد.
  • ساییدگی بیش از حد قطعات: سیستم کولر با گذشت زمان نیاز به روغن‌کاری دارد. در غیر این صورت، کمبود روغن‌کاری باعث ایجاد اصطکاک در موتورها و افزایش مصرف برق خواهد شد.
  • گرفتگی لوله درین: گرفتگی لوله تخلیه می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی ناشی از آب در خانه و تأثیر روی میزان رطوبت داخل خانه شود.

خب، حالا باید کولر گازی رو سرویس کنیم؟ نه، الزامی نیست.

این ضمانت وجود ندارد که اگv یک سال سرویس رو فراموش کنید، حتما این اتفاقات رخ دهند.اما احتمال وقوع این اتفاقات با هر سال که می‌گذرد بیشتر خواهد شد. درواقع باید با خودتان صادق باشید!

اگر اکثر افراد صادق باشند، می‌گویند که به طور کلی سرویس دوره‌ای کولر گازی را از یاد می‌برند. اگر هیچ وقت سرویس دوره‌ای کولر گازی را انجام ندهید، زمانی با تعمیرکاران تماس خواهید گرفت که کولر گازیتان به طور کلی از کار افتاده است. این موقع است که هزینه‌های شما خیلی بیشتر از یک سرویس معمولی خواهد شد!

پس، آیا سرویس کولر گازی ضروریه؟

توصیه می‌شود که کولر را سرویس کنید. همانطور که خواندید، تمام مشکلات ناشی از سرویس نکردن کولر گازی، در بلندمدت اتفاق می‌افتد. اما مانند خیلی موارد دیگر در زندگی، دید بلند مدت می‌تواند در صرفه جویی در هزینه‌ها و همچنین دردسرها کمک کند.

سرویس سالانه‌ کولر را مانند سرمایه‌گذاری در صندوق بازنشستگی بدون برداشت تصور کنید. اینکه پولی را زود خرج کنید شاید سخت باشد؛ اما اگر این کار را انجام دهید، در نهایت در بلند مدت به دلیل عدم خسارت وارد شده، هزینه کمتری را متحمل خواهید شد.

بنابراین، تصمیم با شماست: لذت کوتاه‌مدت می‌خواهید یا آسایش بلندمدت؟

آیا کولر گازی به سرویس سالانه نیاز دارد؟
آیا کولر گازی به سرویس سالانه نیاز دارد؟

بهترین زمان برای سرویس کولر گازی

بهار و پاییز بهترین فصل‌ها برای برنامه‌ریزی سرویس کولر گازی هستند. اگر می‌خواهید از خرابی کولر در تابستان جلوگیری کنید، بهتر است خیلی قبل از شروع ماه‌های گرم، کولر رو سرویس کنید. به همین دلیله که هزینه‌های سرویس کولر در تابستان بیشتر است؛ زیرا شرکت‌های تعمیر سیستم‌های تهویه در فصول گرم سال مشغول سرویس کولرهای گازی خرابی هستند که سرویس نشده‌اند.

در طول فصل گرما، همچنین باید هر ماه یک بار فیلتر هوای کولر رو عوض کنید. این کار ساده است و نیازی به متخصص سیستم‌های تهویه ندارد.

چرا از سرویس کولر گازی در زمستان و تابستان اجتناب کنیم؟

بهتر است از سرویس کردن کولر گازی در زمستان و تابستان خودداری کنید. در ادامه چند دلیل برای سرویس نکردن کولر گازی در تابستان و زمستان را عنوان می‌کنیم:

مشکلات سرویس تابستانه کولر گازی

تا تابستان صبر نکنید که کولر گازی رو سرویس کنید. به محض اینکه کولر گازی شروع به کارکردن مداوم و سنگین کند، هر مشکلی که در ماه‌های غیر فعال انباشته شده باشد، مانند فیلترهای گرفته یا قطعات فرسوده، می‌تواند احتمال خرابی کولر رو به طور قابل توجهی افزایش دهد. همچنین، هزینه‌های سرویس و تعمیر کولر گازی در فصل گرما بیشتر است.

مشکلات سرویس زمستانه کولر گازی و اسپلیت

در دمای پایین، روغنی که اجزای داخلی کولر رو روغن‌کاری می‌کند، غلیظ شده و موقع استفاده به درستی گردش پیدا نمی‌کند.

سرویس کولر گازی چقدر زمان می‌برد؟

به طور میانگین، اگر یک تکنسین مجاز تعمیر سیستم‌های تهویه را برای اینکار استخدام کنید، سرویس کولر گازی بین ۱ تا ۲ ساعت طول می‌کشد.

مدت زمان سرویس کولر گازی به چند عامل بستگی دارد:

  • دسترسی به کولر گازی: اگه دسترسی به کولر گازی سخت باشد، تکنسین زمان بیشتری برای سرویس نیاز دارد.
  • نوع کولر گازی: سیستم‌های کولر گازی پیچیده‌تر، به زمان بیشتری برای سرویس نیاز دارند.
  • نیاز به تعمیر: اگه کولر به تعمیر نیاز داشته باشد، زمان سرویس بیشتر می‌شد.
  • متراژ خانه: هر چقدر خونه بزرگ‌تر باشد، احتمالا زمان سرویس هم بیشتر خواهد شد.
  • فاصله از آخرین سرویس: اگر از آخرین سرویس کولر گازی‌ شما بیشتر از یک سال گذشته باشد، ممکن است تکنسین کارهای بیشتری برای سرویس داشته باشد و زمان سرویس کولر گازی نیز بیشتر خواهد شد.

مزایای سرویس کولر گازی دو بار در سال

سرویس کولر گازی در هزینه‌های تعمیر و مصرف برق صرفه‌جویی می‌کند. هزینه‌ سرویس کولر گازی نسبتا پایین است، مخصوصا اگه در بهار یا پاییز انجام شود. در مقایسه، اگه کولر به خاطر سرویس نشدن خراب شود، هزینه‌ تعمیر آن بسیار بیشتر خواهد شد. سهل‌انگاری طولانی مدت حتی می‌تواند عمر کولر شما رو تا ۵۰ درصد کم کرده و مجبور شوید کل واحد کولر رو عوض کنید که آن هم هزینه زیادی در بر خواهد داشت.

همچنین، یه کولر گازی سرویس‌نشده به طور موثر کار نکرده و برای خنک کردن خانه باید بیشتر کار کند، که در نتیجه انرژی بیشتری مصرف کرده و هزینه‌های شما رو بالا می‌برد.

چرا باید حداقل سالی یک بار کولر گازی را سرویس کنید؟

برخلاف تصور، لزومی ندارد کولر گازی را چندین بار در سال سرویس کنید. فقط یکبار سرویس سالانه‌ کولر گازی می‌تواند این مزایا رو به همراه داشته باشد:

  • بازدهی بالاتر و هزینه انرژی کمتر: یک کولر گازی سرویس‌شده، با بازدهی بیشتری کار می‌کند و در نتیجه انرژی کمتری مصرف خواهد کرد که باعث کاهش هزینه‌های برق می‌شود.
  • عمر طولانی‌تر برای کولر گازی: با سرویس دوره‌ای کولر، از فرسودگی زودرس قطعات جلوگیری شده و در نتیجه، عمر مفید کولر گازی افزایش پیدا خواهد کرد.
  • کاهش ریسک تعمیرات پرهزینه و خرابی ناگهانی: سرویس سالانه کولر گازی می‌تواند مشکلات احتمالی کولر گازی را قبل از جدی شدن، شناسایی و رفع کند. این کار باعث می‌شود از خرابی‌های ناگهانی و هزینه‌های بالای تعمیر جلوگیری گردد.
  • حفظ ضمانت کولر گازی: بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده کولر گازی، داشتن سوابق سرویس دوره‌ای را شرط اصلی برای اعتبار ضمانت کولر می‌دانند.

بازدهی بالاتر، هزینه انرژی کمتر با سرویس دوره‌ای کولر گازی

با سرویس کولر گازی، مطمئن خواهید شد که کولر با حداکثر کارایی کار می‌کند و کمترین انرژی را مصرف می‌کند. سرویس دوره‌ای می‌تواند بازدهی کولر را تا ۵ تا ۱۵ درصد افزایش دهد.

گرد و غبار و آلودگی می‌توانند در طول سال روی کولر گازی جمع شده، جریان هوا را مسدود کرده و باعث شوند کولر برای خنک کردن خانه بیشتر کار کند. یک تکنسین تعمیر سیستم‌های تهویه می‌تواند کولر را تمیز کرده و مطمئن شود حداکثر جریان هوا را در خانه منتشر می‌سازد.

همچنین، تکنسین‌های تعمیر سیستم‌های تهویه مطبوغ، گرفتگی لوله‌های تخلیه را برطرف کرده و روغن‌کاری قطعات متحرک داخل کولر رو انجام می‌دهند. گرفتگی و کمبود روغن‌کاری هم روی بازدهی کولر گازی تأثیر می‌گذارند و باعث افزایش مصرف برق می‌شوند.

سرویس کولر گازی، عمر کولر رو بیشتر می‌کند

عمر مفید اکثر کولرهای گازی بین ۱۰ تا ۱۵ سال است. اما اگر سرویس دوره‌ای کولر را نادیده بگیرید، می‌توانید عمر کولر را تا ۵۰ درصد کاهش دهید. این همان اتفاقی است که برای خودرو شما رخ خواهد داد در صورتی که به طور مرتب سرویس‌های دوره‌ای را انجام ندهید!

فیلترهای گرفته و لوله‌های تخلیه، روغن‌کاری نامناسب و قطعات ترک‌خورده باعث خواهند شد کولر گازی شما بیشتر و برای مدت طولانی‌تری کار کرده که در نتیجه استهلاک قطعات کولر را بیشتر خواهد کرد. می‌توانین با برنامه‌ریزی تنها برای یک سرویس کولر گازی در سال از این اتفاق جلوگیری نمایید.

کاهش خطر خرابی و تعمیرات پرهزینه کولر گازی

سرویس کولر گازی فرصت عالی‌ای برای انجام تعمیرات پیشگیرانه روی کولر شماست. تکنسین‌های تعمیر سیستم‌های تهویه می‌توانند مشکلات جزئی را قبل از اینکه به مشکلات بزرگ و خرابی کامل کولر تبدیل شوند، شناسایی و رفع نمایند. رایج‌ترین مشکلات به شرح زیر هستند:

  • گرفتگی: فیلترهای هوای گرفته می‌توانند باعث آسیب به کویل‌های کولر یا داغ شدن بیش از حد اون شوند. گرفتگی لوله‌های تخلیه می‌تواند منجر به آب‌گرفتگی داخل کولر شده و به اجزای اون آسیب برسانند، بوی بد ایجاد کرده و رطوبت زیادی را در سیستم کولر به وجود آورد که باعث تغییر رنگ دیوارها و فرش‌ها شوند.
  • مشکلات سیم‌کشی: تکنسین‌های تعمیر سیستم‌های تهویه می‌توانند سیم‌هایی رو که به مرور زمان شل شدند را تعمیر نمایند. سیم‌های شل می‌توانند باعث شوند کولر روشن نشود.
  • اصطکاک: اگر قطعات متحرک کولر گازی به اندازه‌ کافی روغن‌کاری نشود، باعث ایجاد اصطکاک زیاد و آسیب به موتورها خواهد شد.

تکنسین‌های حرفه‌ای تعمیر سیستم‌های تهویه می‌توانند به خوبی این مشکلات را در زمان سرویس کولر شناسایی کرده و با تعمیرات سریع و جزئی، از خرابی‌های بزرگ‌تر و پرهزینه‌تر جلوگیری نمایند.

حفظ ضمانت کولر گازی

بیشتر کولرهای گازی تحت ضمانتی هستند که هزینه‌های تعمیر در صورت خرابی رو پوشش می‌دهند. اما این ضمانت‌ها نکته‌ی مهمی دارند: شما باید برای کولر گازیتان سرویس دوره‌ای با متخصصان تاییدشده‌ی کولر گازی انجام دهید. اگه کولر گازی شما به دلیل نادیده گرفتن سرویس دوره‌ای خراب شود، ممکن است مجبور شوید مبالغ زیادی را برای تعمیر هزینه کنید، در حالی که ضمانت نامه کولر گازی به دلیل عدم سرویس به موقع و دوره‌ای باطل شده است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *