لوازم جانبی

بلوور فن کولر گازی چیست و چگونه تعمیر می‌ شود؟

بلوور فن کولر گازی چیست؟

بلوور فن کولر گازی یا فن دمنده، یکی از اجزا و یا قطعات کولر‌های گازی بوده که وظیفه مبادله کردن هوا با محیط مورد نظر را بر عهده دارد. بلوور فن کولر گازی یک قطعه بوده که در یونیت کولر‌های گازی تعبیه شده و با به گردش درآمدن این قطعه هوای محیط را مطبوع می‌نماید. با توجه به فرآیندی که این قطعه انجام می‌دهد، تغییر دما در محیط اتفاق خواهد افتاد. اما اگر فرآیند مربوط به این قطعه به درستی انجام نشود، موجب یخ زدگی و اختلال در سیستم یونیت کولر‌های گازی خواهد شد. همچنین بلور فن کویل در طول و قطر‌های متنوعی تولید شده که قطر این بلور وابسته به انواع برند‌های کولر‌های گازی متفاوت از یکدیگر است. البته متناسب با قطر و طول بلور فن کولرگازی، در صورتی که از طول و قطر بیش‌تری برخوردار باشد، تأثیر بسیاری بر روی میزان پرتاب باد به محیط را دارد.

بلور فن کولر گازی که به آن پروانه کولرگازی هم می‌گویند، بیش‌تر در کولر‌های گازی با ظرفیت حرارتی بالا تعبیه شده است. گردش بلوور فن کولر گازی و یا پروانه کولر گازی، بوسیله موتور فن انجام خواهد شد. با ما در این مقاله همراه باشید تا به اطلاعات بیش‌تری در ارتباط با بلوور فن کولر گازی و نحوه تعمیر آن بپردازیم.

بلوور فن کولرگازی چیست؟

بلور فن کولر گازی در بسیاری از تجهیزات سرمایشی-گرمایشی تعبیه شده و در دسته پرکاربرد‌ترین قطعات قرار گرفته است. البته باید در نظر داشت که بلور فن کولر گازی در ابعاد متفاوتی تولید شده که هر یک برای یک ظرفیت از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مناسب است. هر چه سیستم سرمایشی-گرمایشی از ظرفیت بیش‌تری برخوردار باشد، پس باید بلور فن کولر گازی بزرگ در سیستم آن نصب شود. برای مثال می‌توان چنین بیان نمود که؛ برای کولر‌های گازی با ظرفیت ۳۰ و ۳۶ هزار باید بلور فن کولر گازی بزرگ نصب شود.

بلوور فن کولر گازی چیست؟
بلوور فن کولر گازی چیست؟

علائم خرابی بلوور فن کولر گازی

بلوور فن کویل گازی همچون سایر قطعات و اجزا کولر‌های گازی مورد آسیب و خرابی قرار می‌گیرد. البته باید به این نکته اشاره نمود که این قطعه به آسانی خراب نخواهد شد. ممکن است برخی از افراد بدون تجربه لازم به سرویس کولرگازی خود اقدام نمایند. اگر بدون تجربه قبلی می‌خواهید کولرگازی خود را سرویس نمایید، امکان صدمه به این قطعه از کولرگازی وجود دارد. همچنین امکان ورود یک شی خارجی به درون سیستم وجود داشته که موجب خرابی و یا شکستن بلور فن کولر گازی یا همان پروانه کولرگازی خواهد شد. خرابی و شکستن بلور فن کولرگازی بوسیله شی خارجی موجب ایجاد سر و صدا و لرزه در سیستم کولر گازی خواهد شد. در صورت بی‌توجهی به این صدا و لرزه به موتور فن کولرگازی انتقال می‌یابد. اگر این ایراد در مدت زمانی طولانی درون سیستم کولر گازی باقی بماند، می‌تواند منجر به صدمات جبران ناپذیری شود.

از جمله نکاتی که باید به هنگام خرید بلور فن کولرگازی به آن دقت نمود می‌توان به مواردی همچون شفت بیرونی یا داخلی، قطر و طول دقیق را اشاره نمود.

ابعاد بلور فن کولرگازی

طول بلوور فن کولرگازی همچون طول یک استوانه است. برای اندازه‌گیری طول فن کولرگازی و یا همان استوانه دو گزینه وجود دارد. در گزینه اول باید طول و یا همان درازا بلور فن کویل را بوسیه متر و یا خط کش اندازه‌گیری نمود. نکته دوم برای اندازه‌گیری قطر بلور فن کولر گازی را هم می‌توان بوسیله متر و یا خط کش اندازه‌گیری نمود. برای مثال طول بلور فن کولرگازی جنرال ۸۰ سانتی‌متر بوده و قطر بلور فن کولرگازی جنرال ۱۰ سانتی‌متر است.

از انواع ابعاد بلور فن کولرگازی می‌توان به طول ۱۱ قطر ۱۳، طول ۲۰ طول قطر ۱۷. ۵، ارتفاع ۱۸ قطر ۱۹، طول ۱۷. ۵ قطر ۱۳. ۵، طول ۲۳ قطر ۱۸، طول ۱۱ قطر ۲. ۵، طول ۱۰. ۵ قطر ۲۳، طول ۱۱ قطر ۲۲. ۵ و طول ۸. ۵ قطر ۱۵. ۵ را اشاره نمود. به همین دلیل برای انواع کولر‌های گازی موجود در بازار و ظرفیت‌های متنوع از بلور فن‌های کولرگازی متفاوتی برای نصب درون سیستم‌های کولرگازی استفاده شده است.

آموزش تعمیر و تعویض بلوور فن کولر گازی

اگر به هنگام راه‌اندازی کولرگازی متوجه سر و صدایی از درون سیستم آن شده‌اید، نیازی به نگرانی نبوده زیرا مشکل کوچکی است. البته باید به این نکته توجه داشت که در صورت شنیدن صدا باید به برطرف نمودن آن اقدام نمود. زیرا در صورت بی‌توجهی موجب رسیدن آسیب‌های بیش‌تری به موتور و سیستم کولرگازی خواهد شد. خرابی و داشتن ایراد در فن کولر‌های گازی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در بسیاری از مواقع و در صورتی که از تجربه کافی در این کار برخوردار نیستید، بهتر است که از یک تکنسین ماهر کمک بگیرید. تکنسین به هنگام تعویض و یا تعمیر بلور فن کولرگازی یونیت داخلی را جدا کرده و فن را بر سر جای خود قرار می‌دهد. البته ممکن است سر و صدای کولرگازی ناشی از تجمع گرد و غبار و یا آلودگی بر روی فن باشد. برای پاک کردن آلودگی‌ها از روی فن باید دقت زیادی داشته باشید. برای انجام این کار باید پیچ‌های یونیت داخلی فن کولر را باز کرده و سپس می‌توانید به جدا کردن فن اقدام نمایید.

کارکرد بلور فن کولر گازی

درون یونیت کولرگازی یک قطعه به نام بلور فن کولرگازی و یا دمنده وجود دارد. وظیفه این فن به این صورت است که هوای خنک تولید شده درون یونیت را به محیط بیرون انتقال دهد. این قطعه در فصول گرم سال برای تولید هوای خنک کاربرد بسیاری دارد. همچنین این قطعه در بسیاری از سیستم‌های سرمایشی کاربرد داشته و درون محفظه آن‌ها تعبیه شده است.

کارکرد بلور فن بدون کولر گازی

کارکرد بلور فن بدون کولرگازی تنها برای مدت زمانی کوتاه قابل اجرا است. کارکرد فن بدون کولرگازی خصوصاً در زمانی که هوا گرم است به این صورت بوده که به هوای گرم و یا همان هوای محیط درون فن به گردش در می‌آید. به همین دلیل ممکن است هوایی را که به محیط انتقال می‌دهد، هوایی گرم‌تر از فضای محیط باشد.

شیوه‌های استفاده بهینه از بلوور فن کولر گازی

در روز‌های بسیار گرم و آفتابی برای عملکرد بهتر کولرگازی می‌توانید چند دقیقه‌ای پنکه را روشن نمایید. همچنین در روز‌هایی که هوا ابری و نسبتاً خنک است برای احساس بهتر در محیط خود می‌توانید چند دقیقه‌ای فن را روشن نمایید. در نسل جدید دستگاه‌های کولر‌های گازی برای عدم روشن و خاموش شدن مداوم فن، یک سیستمی نصب شده که به صورت اتوماتیک هر ۱۰ الی ۱۵ دقیقه یکبار خاموش و روشن خواهد شد.

نکات مراقبتی از بلوور فن کولر گازی

باید توجه داشته باشید که بلور فن کولرگازی به مراقبت‌های بسیاری نیاز دارد. در صورت هرگونه مراقبت نادرست از این سیستم موجب هزینه‌های سنگین خواهد شد. همچنین هر چند مدت یکبار باید به سرویس این سیستم اقدام نمایید. سرویس و تعمیر باید توسط افراد متخصص و تکنسین‌ها انجام شود.

نتیجه‌گیری

همانطور که در این مطلب بیان شد بلور فن کولر گازی یا پروانه، که نقش دمنده و گردش هوا را برعهده دارد. این قطعه به آسانی مورد خرابی و آسیب قرار نگرفته اما، در صورت هرگونه خرابی در این قطعه و ایجاد صدا در دستگاه باید به تعمیر و یا تعویض آن اقدام نمایید. این قطعه در صورت مقاومت در مقابل آسیب پذیری اما، در صورت آسیب باید به تعمیر هرچه سریع‌تر آن اقدام نمود. زیرا منجر به ایجاد هزینه‌های خیلی بیش‌تری برای کاربر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *