سرمایشی

راهنمای جامع نحوه بررسی موتور پنکه

نحوه بررسی موتور پنکه

درست است که امروز استفاده از کولر و اسپلیت و همچنین کولر آبی این روزها بسیار مرسوم است، اما هنوز هم در برخی از مناطق از پنکه استفاده می شود. مانند هر سیستم تهویه مطبوعی، پنکه ها نیز می توانند دچار مشکلاتی در عملکرد شوند. در این مطلب قصد داریم نحوه بررسی موتور پنکه را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

نحوه بررسی موتور پنکه

یکی از وسایل سرمایشی که قبل از تولید کولرهای آبی و گازی و افزایش خرید این محصولات، از طرفداران زیادی در فصول گرم سال برخوردار بوده پنکه‌ها هستند.از زمان تولید پنکه‌ها تا امروز نه تنها از بازار محصولات سرمایشی حذف نشده‌اند بلکه با مدل‌های متنوع و قابلیت‌های جدید‌تری تولید و در بازار عرضه می‌گردند. زمانی به اهمیت وجود پنکه‌ها در خانه پی خواهید برد که بدانید پنکه‌ها علاوه بر سرمایش محیط، با جابه جایی هوا عمل تهویه را نیز انجام می‌دهند. همچنین برای زمان‌هایی که تحمل باد کولر را ندارید پنکه‌ها بهترین جایگزین هستند.

نحوه بررسی موتور پنکه
نحوه بررسی موتور پنکه

چرا باید موتور پنکه را تست کنیم؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های پنکه، موتور آن است. زمانی که موتور پنکه دارای نقص فنی باشد، عملکرد پنکه کاهش خواهد یافت. از این رو برای اینکه ازعملکرد صحیح موتور پنکه اطلاع پیدا کنیم باید موتور پنکه را به خصوص در آغاز فصول گرم سال تست کنیم. در این مقاله سعی داریم تا شما را با بررسی نحوه کار موتور پنکه آشنا کنیم.پس با ما همراه باشید.

آشنایی با نحوه کار موتور پنکه

برای آشنایی شما با نحوه عملکرد موتور پنکه باید ذکر شود که از ابتدای تولید پنکه‌ها تا به حال این محصولات بر اساس یک سیستم داخلی کار می‌کنند و تنها شکل ظاهری این محصولات با یکدیگر متفاوت است. به طور معمول موتور پنکه‌ها از نوع تک فاز با خازن راه‌انداز هستند.همچنین پنکه‌ها از موتور آسنکرون با سیم پیچ‌های متفاوت برخودارهستند.یعنی هنگامی که در راه موتور یا یکی از سیم پیچ‌ها از سیم پیچ‌های فرعی دیگر استفاده شود بر اساس تعدا این سیم‌های فرعی، سرعت موتور پنکه نیز تغییر می‌کند که از این قابلیت برای به دست آوردن دورهای مختلف پنکه استفاده می‌شود.

نحوه بررسی سالم بودن موتور پنکه

اگر قصد دارید در خانه عملکرد صحیح پنکه اطلاع پیدا کنید در ابتدا باید پنکه را از گرد و غبار پاک پاک کنید.پس از پاکسازی پنکه آن را روشن کرده و به نحوه ی‌عملکرد پنکه دقت کنید.اگر پنکه با صدای طبیعی شروع به چرخش کرد و همچنین از سرعت و میزان صحیحی از چرخش برخودار بود، بررسی سالم بودن موتور پنکه شما با موفقیت انجام شده است و موتور پنکه ی‌‌شما سالم است. اما اگر احساس کردید که پنکه شما عملکرد درستی ندارد و یا صدای پنکه بیشتر از حالت معمول آن است باید برای تعمیر پنکه خود به تعمیر کاران و متخصین این حوزه مراجعه کنید. از راهکار‌های بررسی سالم بودن پنکه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

– بررسی عملکرد صحیح موتور پنکه با اهم متر

– بررسی عملکرد صحیح موتور پنکه با آزمایش خازن

بررسی عملکرد صحیح موتور پنکه با اهم متر

یکی از روش‌ها و راهکار‌های بررسی تست موتور پنکه با اهم متر است که در ادامه مقاله به نحوه انجام این کار می‌پردازیم. البته باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که بررسی عملکرد موتور پنکه با اهم متر یک کار تخصصی است و برای انجام این کار باید نسبت به بخش‌های مختلف پنکه و موتور آن اطلاع کسب کنید و یا تخصص کافی در این زمینه داشته باشید.

برای بررسی عملکرد موتور پنکه با اهم متر در ابتدا از اهم متر برای برای پیدا کردن سر سیم استفاده کنید. به این شکل که پس از اتصال سر سیم به دستگاه اهم مترعددی بر روی صفحه نمایش دستگاه نشان داده می‌شود که آن سر سیمی که کمترین عدد را نمایش می‌دهد همان سیم مشترک است. برای متصل شده به سایر سیم‌های موتور پنکه در این سیم یک سر مشترک وجود دارد. سپس آن سیم که که از دیگر سیم‌ها اهم متر کمتری دارد را با دستگاه پیدا کنید. دو سیم پیدا شده سر سیم‌های اصلی شما هستند که باید این دو سیم را به خازن وصل نمایید. در آخر سیم مشترک را نیز به نول متصل کنید

 بررسی عملکرد صحیح موتور پنکه با آزمایش خازن

قبل از معرفی عملکرد صحیح موتور پنکه با آزمایش خازن بهتر است تعریفی از خازن داشته باشیم.خازن مانند یک باتری شارژ الکتریکی را ذخیره می‌کند با این وجه افتراق که انرژی را به شکلی متفاوت در خود ذخیرمی‌کند.همچنین خازن به اندازه ی‌یک باتری نمی‌تواند انرژی ذخیره کند. اما شارژ می‌شود و انرژی خود را نیز بسیار سریع‌تر از باتری آزاد می‌کند. این قابلیت خازن بسیار کاربردی است و به همین علت خازن‌ها به طور تقریبی در تمام صفحات مدار به کار می‌روند.

چگونگی آزمایش خازن برای بررسی عملکرد صحیح موتور پنکه

همانطور که ذکرکردیم یکی دیگر از روش‌های بررسی موتور پنکه آزمایش خازن است. در ادامه این بخش، آزمایش خازن برای بررسی عملکرد صحیح موتور پنکه را برای شما همراهان گرامی توضیح می‌دهیم.

برای انجام آزمایش خازن ابتدا برای ایمنی بیشتر برق‌ها را قطع نمایید.پس از قطع کردن برق‌ها و اطمینان از این موضوع خازن را از موتور جدا کنید.برای جدا کردن خازن از موتور نیاز به تخلیه انرژی ذخیره شده در خازن دارید که می‌توانید به کمک یک پیچ گوشتی که دسته عایق جریان برق دارد این کار را انجام دهید. پس از تخلیه انرژی خازن به وسیله یک فاز متر، فاز و نول بودن سیم‌ها را مشخص نمایید. در نهایت تست موتور پنکه را انجام دهید.

نتیجه‌گیری نحوه بررسی عملکرد موتور پنکه

همین طور که در ابتدای مقاله نیز ذکر کردیم پنکه‌ها یکی از محصولات پر کاربرد در بازار محصولات سرمایشی هستند که مدل‌های امروزی این محصولات قابلیت‌های جدیدی دارند. همچنین می‌توانیم بگوییم که موتور پنکه مانند قلب پنکه است و برای عملکرد صحیح پنکه باید موتور پنکه شما سالم باشد.

در این مقاله سعی کردیم تا راه‌های بررسی عملکرد سالم موتور پنکه را معرفی کنیم. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که پنکه‌ها جزو دستگاه‌هایی هستند که به برق متصل می‌شوند. از همین رو برای باز کردن و یا تعمیر پنکه‌ها باید به تعمیرکاران و متخصصین این حوزه مراجعه کنید. چراکه امکان بروز مشکل در هنگام باز کردن و یا تعمیر پنکه توسط افراد کارنابلد و غیر متخصص وجود دارد. شما در خانه تنها می‌توانید از نحوه عملکرد صحیح و نا صحیح پنکه خود از طریق مشاهده آگاه شوید اما اقدامات تخصصی و اساسی‌تر را باید بر عهده تعمیرکار قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *