سرمایشی

فن کویل کانالی چیست؟

فن کویل کانالی

فن کویل‌ ها امروزه یکی از بهترین و مهم‌ترین سیستم‌های تهویه مطبوع هوا در ساختمان‌ها و بخش‌های وسیع به خصوص محیط‌های صنعتی و کارخانجات هستند. فن کویل به طور کلی یک سیستم ساده شامل فن و کویل یا همات مبدل حرارتی است. همچنین فن کویل‌ها از تنوع بسیار بالایی برخوردارند. از انواع فن کویل‌ها می‌توان به فن کویل‌های سقفی تو کار، فن کویل‌های کاستی، فن کویل‌های دیواری، فن کویل‌های زمینی و فن کویل‌های کانالی یا داکتی اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم تا هر انچه که باید در مورد فن کویل کانالی بدانید را به شما معرفی کنیم. در صورت تمایل ما را در ادامه این مطلب همراهی نمایید.

اجزا و نحوه عملکرد فن کویل‌ها

بهتر است قبل از معرفی فن کویل کانالی با اجزا و عملکرد فن کویل‌ها به طور کلی آشنا شوید. فن کویل‌ها تشکیل شده از شش بخش هستند. این شش بخش شامل فیلتر، موتور، فن، مبدل حرارتی یا کویل، سینی درین و خروجی هوا است. در ادامه نحوه‌ی عملکرد هر یک از این بخش‌ها را به طور مختصر توضیح می‌دهیم.

به طور کلی فن کویل‌های وظیفه‌ی تهویه مطبوع هوا، خنک‌سازی محیط در تابستان و گرم کردن محیط در زمستان را بر عهده دارند. همچنین از فن کویل‌ها بیشتر در محیط‌ها و ساختمان‌ها بزرگ و صنعتی که نیاز بسیاری به تهویه مطبوع هوا و متعادل‌سازی محیط داخل در بخش سرمایش و گرمایش دارند، استفاده می‌شود.

فن کویل‌ها از دو بخش فن و کویل یا همان مبدل حرارتی تشکیل شده‌اند. برای سرمایش و گرمایش محیط از طریق فن کویل باید محیط مورد نظر سیستم‌های آب گرم‌کننده مانند موتورخانه یا پکیج و سیستم‌های آب سرد مانند چیلر یا مینی چیلر را داشته باشند. چرا که فن کویل‌ها به تنهایی قادر به عمل گرمادهی و سرمادهی محیط نیستند.

در فصول گرم سال به واسطه چیلر یا مینی چیلر آب خنک شده و سپس به بخش مبدل حرارتی فن کویل منتقل می‌گردد. آب سرده شده توسط چیلر معمولاً دمایی حدود ۷ درجه سانتی گراد دارد. پس از انتقال آب سرد شده به کویل، فن‌ها هوای محیط را از روی مبدل حرارتی آب سرد شده عبور می‌دهند و اینگونه سبب خنک‌سازی محیط می‌گردند.

عملکرد فن کویل‌ها در فصول سرد سال نیز مانند فصول گرم سال است با این تفاوت که در فصول سرد به واسطه موتورخانه یا پکیج‌ها، آب گرم تولید و مانند دیگ آب گرم وارد مبدل حرارتی می‌گردد. سپس جریان هوای محیط از مبدل حرارتی که گرم شده عبور کرده و با دمیدن آن هوای محیط گرم می‌شود. هچنین قابل ذکر است که در فن کویل‌ها از مبدل‌های حرارتی با جنس مس و پره‌های آلومینیومی استفاده می‌شود؛ زیرا مس و آلومینیوم استفاده شده ضریب انتقال حرارت بسیار بالایی دارند.

فن کویل کانالی چیست؟

فن کویل کانالی یکی از انواع فن کویل‌ها است که به آن فن کویل داکتی نیز می‌گویند. فن کویل کانالی جزء فن کویل‌های سقفی توکار هستند. این مدل از فن کویل‌ها به طور معمول در سقف‌های کاذب نصب می‌گردند. در فن کویل‌های کانالی از طریق کانال کشی‌هایی که در بخش‌های مختلف به دریچه‌های هوای قرار گرفته شده متصل شده، انتقال هوای مطبوع صورت می‌گیرد.

بهترین محیط‌های نصب فن کویل کانالی محیط‌های وسیع نظیر سالن‌ها، سینما‌ها، شرکت‌ها و… است. به این علت فن کویل‌های کانالی برای محیط‌های وسیع مناسب هستند زیرا ظرفیت هوادهی فوق‌العاده بالایی دارند و به دلیل این ویژگی از فن کویل‌های کانالی به فن کویل‌های داکتی یا پر فشاری نام برده می‌شود.

مزایای و معایب فن کویل‌های کانالی

درست مانند انواع دیگر فن کویل‌ها، فن کویل کانلی نیز از مزایا و معایبی برخودار است. می‌ توان از مهم‌ترین مزیت فن کویل کانلی به یکپارچه‌سازی سیستم تهویه آن اشاره کرد. یکپارچه‌سازی سیست تهویه فن کویل کانلی سبب می‌شود تا هزینه خرید کاهش پیدا کند. فن کویل‌های کانالی از مزیت‌های دیگری نظیر اجرای سیستم تهویه در پروژه، توان بالای گرمایش و سرمایش دستگاه، اشاره کرد. همچنین تعمیر و نگهداری فن کویل‌های کانالی به راحتی انجام می‌شود.

فن کویل کانالی دارای برخی از معایب است که قبل از انتخاب و خرید آن باید با این معایب آشنا باشید. یکی از معایب فن کویل‌های کانالی این است که به تعمیر و نگهداری همیشگی نیاز دارند. به عبارتی تعمیر و نگهداری فن کویل‌های کانالی نسبت به دیگر فن کویل‌ها بیشتر است. از این رو فن کویل کانالی باید هر سال توسط تعمیرکاران این حوزه سرویس شود. قابل ذکر است که در محیط‌هایی که نیازمند فن کویل‌های بسیاری است، باید از یک نیروی فنی برای مراقبت از فن کویل‌ها استفاده شود.

از دیگر معایب فن کویل‌های کانلی این است که برای تهویه دمای محیط امکان کنترل دما به صورت مجزا در این سیستم‌ها وجود ندارد. می‌ توان از آخرین عیب فن کویل کانالی به صدای بالای آن‌ها در مقایسه با دیگر فن کویل‌ها اشاره کرد. اگر شما در محیطی هستید که حساسیت به صدا در آن زیاد است، فن کویل کانالی گزینه مناسبی نیست.

ویژگی‌ های فن کویل کانالی خوب

فن کویل‌های کانالی خود در انواع مختلف و متنوعی تولید و در بازار عرضه می‌شوند. از این رو اگر شما قصد انتخاب و خرید یک فن کویل کانالی مناسب را دارید باید با مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها آشنا باشید. در این بخش به مهم‌ترین ویژگی‌های فن کویل کانالی اشاره می‌کنیم.

– از مهم‌ترین ویژگی‌های فن کویل‌های کانالی می‌توان به وجود فیلتر‌های آلومینیومی با قابلیت تعویض و شستشو اشاره کرد.

– یکی دیگر از اساسی‌ترین ویژگی‌های فن کویل‌های کانالی که باید به آن توجه کنید فن است. بهترین فن برای فن کویل کانالی، فن سه سرعته از نوع سانتریفیوژ است که از فلزات ضد زنگ و مقاوم ساخته شده‌اند.

-از بهترین فن کویل‌های کانالی می‌توان به فن کویل‌هایی که دسترسی آسان به داخل آن‌ها یا به عبارتی برداشتن راحت پنل داخل دستگاه برای سرویس کردن، تمیز کردن و یا تعمیر کردن وجود دارد، نام برد.

– از دیگر ویژگی‌های فن کویل‌های خوب این است که بدنه فلزی مقاوم نسبت به زنگ زدگی و خوردگی داشته باشند.

– به طور قطع بازدهی و عملکرد بالا در ظرفیت‌های مختلف یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک فن کویل کانالی خوب است.

-یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های فن کویل کانالی خوب ایجاد سرمایش و گرمایش به صورت یکنواخت و مطبوع در محیط مورد نظر است.

– آخرین ویژگی که به آن اشاره می‌کنیم این است که فن کویل کانالی خوب باید قابلیت اتصال به هوای آزاد را داشته باشد.

سخن نهایی

فن کویل‌ها یک انتخاب مناسب برای تهویه مطبوع هوا در ساختمان‌های صنعتی، کارخانجات و فضای‌های بزرگ است. همانطور که پیش‌تر در این مقاله اشاره نمودیم، یکی از انواع فن کویل‌ها، فن کویل کانالی است که با نام فن کویل داکتی نیز شناخته می‌شود. در این مقاله سعی کردیم تا هر آنچه که به اطلاعات شما در خصوص فن کویل‌های کانالی می‌افزاید را ذکر نمائیم. با این حال اگر شما به طور جدی قصد خرید فن کویل کانالی را دارید حتماً با متخصصین و مشاورین ما در فروشگاه اینترنتی بهارتهویه مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *