سرمایشی

لوله کشی توکار کولر گازی و اسپلیت با ٧ روش

لوله کشی توکار کولر گازی

یکی از شیوه‌های جدید نصب کولر‌های گازی و اسپیلت‌ها به روش توکار است. این مدل از نصب کولر‌های گازی و اسپیلت‌ها بیش‌تر در واحد‌های ساختمانی نو ساز به‌کار برده می شود. می‌توان این‌ روش را نیز برای واحد‌های ساختمانی قدیمی‌تر با تخریب برخی قسمت‌های واحد بکار برده شود. لوله کشی این مدل از کولر‌ها و اسپیلت‌ها متفاوت بوده و نیازمند افراد متخصص و ماهر در این حرفه است. در این مطلب می‌خواهیم به نحوه اجرا و نکات مهم در ارتباط با لوله کشی توکار کولر گازی و اسپیلت‌ها بپردازیم. پس در ادامه مطلب برای آشنایی با روش‌های آن همراه ما باشید.

نحوه اجرای لوله کشی توکار کولر گازی

در این قسمت از مطلب به بیان مواردی در ارتباط با نحوه اجرای لوله کشی توکار کولر گازی می‌پردازیم:

-در مرحله اول، نقشه لوله کشی کولر گازی و شیار زنی دیوار، برای آماده کردن محل عبور لوله کولر گازی را انجام می‌دهید. در این مرحله ابتدا با استفاده از یک اسپری رنگ به خط کشی محل عبور لوله‌ها اقدام نمایید. سپس با یک وسیله‌ای به نام شیار زن به برش دادن محل‌های تعیین شده بپردازید. البته باید واستان باشد که به دیوار آسیب چندانی وارد نشده و کار را با دقت و ظرافت انجام دهید. پس‌از‌آن لوله‌های خریداری شده را آماده نمایید.

-در مرحله دوم، عایق کردن لوله کشی مسی توکار کولر گازی را در نظر داشته باشید. انجام لوله کشی توکار برای اسپیلت‌هایی با ظرفیت ١٢٠٠٠ و ١٨٠٠٠، باید لوله‌هایی به‌اندازه ٦ و ١٢ را مطابق با اندازه‌های مورد نظر داشته باشید. می‌توان برای محافظت از این لوله‌ها از نوار پرایمر استفاده نمایید. همچنین برای عدم صدمه به لوله‌ها می‌توانید لوله‌های متصل به پنل را به انداز ٤٠ سانتی‌متر به همراه برق درون داکت قرار دهید.

-در مرحله سوم، گرد و فیکس کردن کابل‌های لوله کشی توکار کولر گازی و اسپلیت را باید انجام دهید. این‌روش مناسب برای کولر‌های گازی بوده که قرار است بر روی پشت‌بام نصب شوند. به همین دلیل نیاز به نصب کندانسور بوده و لوله‌ها را گرد نمایید. همچنین باید مقداری برای جا به‌جایی جا بگذارید تا لوله‌ها به خوبی به هم فیکس شوند.

نکات مهم لوله کشی توکار کولر گازی و اسپلیت

در این قسمت از مطلب به بیان نکاتی می‌پردازیم که در صورت عدم رعایت و توجه به آن‌ها مشکلاتی پیش خواهد آمد.

١. انتخاب سایز لوله مسی مناسب

توجه به انتخاب لوله‌هایی مسی با سایز مناسب بسیار حائز اهمیت است. در صورت عدم انتخاب مناسب در‌این‌باره بسیار در راندمان و بازدهی دستگاه شما تاثیر‌گذار است. این عدم بازدهی مناسب منجر به پرداخت هزینه‌های اضافی و گزاف خواهد شد. به همین دلیل اهمیت بسیاری در کاهش هزینه‌ها دارد.

٢. اهمیت تمیز نگهداشتن لوله‌ها

تمیز نگهداشتن لوله‌ها در بازدهی کولر‌ها بسیار موثر هستند. به همین دلیل باید هر‌چند وقت یکبار به تمیز کردن گرد‌و‌خاک، غبار، کثیفی و یا آلودگی اقدام نمایید. زیرا کثیف بودن لوله‌های منجر به کاهش عمر مفید آن‌ها خواهد شد. همچنین به هنگام نصب برای جلوگیری از ورود مصالح ساختمانی به درون لوله‌ها و مسدود شدن راه آن بهتر است که بر انتها و ابتدای لوله‌ها در پوش قرار دهید. با این کار از کاهش عمر لوله‌ها جلوگیری کرده و به افزایش بازدهی می‌انجامد.

٣. جلوگیری از شکستن لوله‌ها

قرارگرفتن لوله‌های توکار دارای یک سری اندازه‌گیری‌های لازم است. افراد باید مطابق این اندازه‌گیری‌ها اقدام به نصب این لوله کشی‌ها نمایند. زیرا در اکثر مواقع شکستگی‌ها ناشی از حواس‌پرتی و یا بی‌تجربگی افراد است. آسیب‌دیدگی به این لوله‌ها اکثر در مواقع گچ‌کاری بوجود می‌آید.

٤. عایق کردن لوله‌ها

یکی از نکاتی که در نگهداری لوله‌ها بی‌سیار موثر خواهد بود می‌توان به عایق کردن لوله‌ها اشاره نمود. عایق کرد منجر به عدم وارد شدن هرگونه ضربه و آسیب دیدن لوله‌ها خواهد شد. عایق‌بندی برای تمامی لوله‌ها چه توکار و چه رو کار بسیار اهمیت دارد. زیرا از ورود هرگونه گرد‌و‌غبار و ضربه جلوگیری خواهد شد. همچنین برای نصب لوله‌های تو کار در محیط باید عایق‌بندی شده باشند. زیرا لوله‌ها رطوبت را به خود جذب نموده و منجر به کاهش عمر مفید آن‌ها خواهد شد.

۵. توجه به لوله خروجی کار

در هنگام نصب این لوله‌ها باید دقت به لوله خروجی کار داشته باشید. زیرا رطوبت درون محیط با استفاده از این لوله‌ها به محیط وارد خواهد شد. اما اگر به هر دلیلی این لوله بطور نادرستی نصب شود، منجر به مشکل بر خوردن فرآیند تخلیه آب خواهد شد.

٦. توجه به سرقت لوله‌ها

به دلیل ارزش ریالی این لوله و عدم بی‌توجهی برخی نگهبانان منجر به‌به سرقت رفتن آن‌ها خواهد شد. به همین دلیل در ساختمان‌های در حال ساخت و یا ساختمان‌های نیمه‌کاره باید حواس‌تان به سرقت نرفتن لوله‌ها باشد.

٧. انتخاب صحیح مسیر لوله‌های مسی

باید حتما در نظر داشته باشید که کوتاه‌ترین مسیر بین پنل داخلی و پنل خارجی را انتخاب نمایید. باید پنل بیرونی یا همان کندانسور پایین‌تر از پنل داخلی نصب شود. همچنین باید در نحوه نصب لوله‌ها بسیار دقت داشته و توسط افرادی ماهر انجام شود.

نتیجه‌گیری

لوله کشی توکار اسپیلت و کولر‌های گازی به مراقبت‌ها و توجهاتی نیاز دارد. زیرا در صورت هرگونه بی‌توجهی به نکات ذکر شده در این مطلب منجر به بوجود آوردن هزینه‌هایی هنگفت و دشواری‌های بیش‌تری خواهد شد. به همین دلیل بهتر است که این کار توسط افراد زبده و ماهر انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *