دسته‌بندی نشده

تفاوت  EER  و SEER چیست؟

اگر قصد خرید دستگاهی نظیر داکت اسپلیت، تهویه مطبوع، چیلر، مینی چیلر، کولر گازی و…. دارید، احتمالا کم مصرف بودن یکی از ملاک‌های بسیار مهم برای شما تلقی می‌شود. کم مصرف بودن یک دستگاه به SEER و EER مرتبط است و وظیفه کاهش مصرف انرژی را بر عهده دارد.

مصرف انرژی از طریق سیکل تبرید است و از طریق کارکرد فن و کمپرسور کار می‌کند و هر چقدر مصرف انرژی کمتر باشد خرید آن دستگاه به صرفه تر و متناسب تر است.

یکی از نماد‌ها که نشان از مصرف بهینه انرژی در دستگاه‌ دارد، بودن برچسب انرژی است که یک مزیت به شمار می‌رود. برخی از شرکت‌ها دفترچه و کاتالوگ کامل دستگاه را به خریدار داده و خریدار را از مشخصات محصول مطلع می‌کنند.

EER چیست؟

EER مخفف کلمه energy efficiency ratio.  است و در معنا به راندمان انرژی در دستگاه‌های خنک کننده اشاره دارد و این شاخص حاصل تقسیم انرژی و خنک کاری دستگاه بر حسب بی تی یو است و اول دستگاه بر حسب وات است.

انرژی که خارج شده انرژی گرمایی است که از دستگاه به محیط بیرون منتقل شده و هر چه مقدار EER بیشتر باشد، راندمان کاری دستگاه بالا تر است.  هر چقدر مقدار حرارت خارج شده از یک دستگاه بیشتر باشد، راندمان آن بالا تر است.

اگر توان خنک کاری  دستگاه BTU 1000 باشد و توان الکترونیکی ۱۰۰۰ وات باشد، مقدار EER برابر است با ۱۰. اگر ۱۲۰۰۰ BTU  باشد، EER برابر است با ۱۲.

از شاخص مذکور برای مقایسه راندمان دستگاه‌های سرمایشی استفاده می‌شود. اگر ظرفیت دستگاه را بدانیم و EER دستگاه را نیز شناسایی کنیم، میتوانیم توان الکترونیکی سیستم را بسنجیم.

EER را تقسیم بر BTU می‌کنیم و شاخص به دست آمده توان الکترونیکی و وات محصول محسوب می‌شود و افزایش مقدار EER باعث کاهش هزینه‌های برق شده و از ایجاد هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی جلوگیری می‌کند.

برای تنظیم EER از یک دمای ثابت بیرون از محیط استقاده شده و اندازه گیری را در شرایط دمایی ثابت می‌سنجیم و این سنجش همراه با رطوبت ۵۰ درصد است.

اندازه گیری EER در آزمایشگاه و تحت بار ۱۰۰ درصدی است و با شرایط دمای ذکر شده که ثابت است نگه داری می‌شود.

SEER چیست؟

حالا که متوجه مفهوم EER شدیم به سراغ مفهوم دیگری می‌رویم که SEER  نام دارد و برای اندازه‌ گیری دما‌ در شرایط مختلف است و مانند EER در دمای ثابت اندازه گیری نمیشود و تفاوت دارد. SEER مخفف seasonal energy efficiency ratio است که مفهوم بازدهی فصلی را دارد و هر دو شاخص مربوط به بازدهی دستگاه‌های تهویه است.

هوای مورد نظر برای SEER از ۱۵ تا ۳۷ درجه است و این شاخص از عمومیت و کاربرد بیشتری برخوردار است. به طور کلی تفاوت این دو شاخص فقط در نحوه اندازه گیری دما و در نظر گرفتن و یا نگرفتن تغییرات دما در طول سال است.

شاخص SEER نقش قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی در محصولات دارد‌؛ برای مثال محصولی که SEER آن ۲۱ است، ۶۲ درصد و دستگاهی که SEER آن ۱۰ است حدود ۲۰ درصد موجب کاهش مصرف انرژی می‌شود.  SEER ۱۳ باعث کاهش انرژی ۳۳ درصدی شده و این شاخص در عدد ۱۶ باعث کاهش مصرف انرژی به صورت ۵۰ درصدی می‌شود.

اگر SEER یک محصول کمتر از ۸ بود، نشان از بهینه نبودن دستگاه دارد و مصرف انرژی در آن دستگاه بالا است و ممکن است موجب هزینه‌های گزاف و مضاعف برای ساکنین شود.

نحوه اندازه گیری شاخص SEER و EER

یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین روش‌های مقایسه مصرف انرژی دو دستگاه مقایسه شاخص EERو SEER است. EER برای دستگاه‌های واحدی و SEER‌ برای دستگاه‌های مرکزی کاربرد دارند‌.  مقدار SEER دستگاه‌های مدرن بهتر است بین ۱۳ تا ۲۲ باشند.

این شاخص‌ها به خوبی ماکزیمم راندمان را نشان میدهند و عوامل متعددی روی این ماکزیمم تاثیر گذار است، از جمله نصب نا مناسب دستگاه و سایز نبودن کانال‌ها و لوله‌ها و عوامل اجرایی دستگاه‌ و شرایط متغیر آب و هوایی.

عوامل موثر بر افزایش SEER و EER

فن‌های کندانسور اینورتر و کمپرسور

تک مداره و چند مداره بودن دستگاه

جنس و کیفیت تجهیزات مورد استفاده

استفاده از سیستم کنترل بهینه

استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در فن‌ها و موتورهای الکترونیکی و اجزای اپراتور و فن کندانسور و غیره…

Copچیست؟

SEER و EERبرای اندازه گیری سیستم‌های سرمایشی کاربرد دارند و COP نوع دیگری از این شاخص است که مورد استفاده در سیستم‌های گرمایشی قرار میگیرد و بسیار موثر عمل کرده است.

چگونه SEER. را به EERتبدیل کنیم و بلعکس؟

ممکن است گاهی بخواهید EER و SEER را با یکدیگر مقایسه کنید، ولی در مشخصات محصول فقط یک عدد از این دو نوع شاخص ذکر شده است. با استفاده از فرمول‌های خاص می‌توان این دو شاخص را به یکدیگر تبدیل کرد و نسبت به یکدیگر مقایسه کنید.

اگر بخواهیم EER دستگاهی که کمتر از ۱۴ است را به SEER تبدیل کنیم، EER/0.87  فرمول این امر است.

.مزایای SEER و EER

این دو مفهوم  مزایایی را در پی دارند:

صرفه جویی انرژی

وجود این شاخص‌ها باعث صرفه جویی در انرژی شده و به مصرف بهینه انرژی کمک شایانی می‌کند و فشار را از توزیع کننده بر داشته و قطعی برق در تابستان را کاهش می‌دهد.

کاهش هزینه برق

مسلما هر مقدار که برق کمتری مصرف شود هزینه قبوض شما نیز کاهش پیدا میکند و این کاهش هزینه به دلیل کارکرد این دو شاخص است و در طولانی مدت می‌تواند سودمند واقع شود.

جلوگیری از کاهش تخریب محیط زیست

وجود نشتی در دستگاه‌هایی که این دو شاخصه را دارند بسیار کمتر است و به همین دلیل می‌تواند برای محیط زیست بسیار مضر باشد. ضرایب هر کدام دارای گریدهایی هستند که A++ و A+و Bو …. از جمله این گرید‌ها است.

سخن آخر

در این مقاله به کاربرد دو شاخص مهم EER و SEER    پرداخته‌ایم که تفاوت‌های این دو شاخص ذکر شده و به مزایا و مشخصه‌های این دو پرداخته شده است. قبل از خرید هر نوع دستگاه تهویه حتما به برچسب مشخصات که دارای شاخصه‌های کمک‌ کننده به محیط زیست و مصرف بهینه است و در هزینه‌های شما کمک می‌کند، توجه فرمایید.

قبل از خرید دستگاه‌ تهویه حتما به یکی از فاکتورهای مهم آن که مصرف برق است توجه فرمایید. دستگاهی خریداری نمایید که در مصرف برق بهینه عمل میکند و هزینه‌های جانبی کمی برایتان ایجاد میکند. دارا بودن SEER و EER یکی از عواملی است که باعث مصرف بهینه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *