سرمایشی

علائم گرفتگی لوله مویی کولر گازی

علائم گرفتگی لوله مویی کولر گازی

همانطور که می‌دانید کولر گازی یکی از پر طرفدار ترین تجهیزات تهویه مطبوع در بازار می‌باشد و از این رو نظر بسیاری دیگر را به خود جلب نموده است. طرفداران بسیار این محصول موجب می‌شوند تا از آن در محل‌های گوناگونی همچون اداری، مسکونی، تجاری و … استفاده شود. این دستگاه نیز مانند دیگر دستگاه‌ها از قطعات مختلفی ساخته  شده است که هر کدام به نوبه خود نقش مهمی را در دستگاه ایفا می‌کنند خرابی آن ممکن است به دیگر قطعات نیز لطمه وارد کند. همانطور که می‌دانید بیشترین استفاده از کولر گازی در زمان گرما به عنوان یک خنک کننده است و لوله مویی در امر خنک کنندگی کولر نقش مهمی را ایفا می‌کند و برای همین اگر آسیبی ببیند خنک کنندگی کولر گازی به مشکل می‌خورد. در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر معرفی این قطعه و نقش ان در چخه خنک کنندگی از علائم گرفتگی آن نیز صحبت کنیم.

لوله مویی چیست؟

سیکل خنک کنندگی در کولر گازی و دیگر سیستم‌های تهویه مطبوع به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش فشار بالا تشکیل شده از کمپرسور و کندانسور می‌باشد و بخش پایینی تشکیل شده از اواپراتور و ورودی کندانسور. زمان شروع کار خنک کنندگی کولر گازی لوله مویین دستگاه کمک می‌کند تا فشار گاز مبرد موجود در دستگاه شکسته شود. پس می‌توان گفت مسئولیت این قطعه جداسازی بخش فشار پایین و بالا است.

این لوله ساخته شده از مس است و حداکثر مقدار در نظر گرفته شده برای طول آن ۴۰۰ سانتی متر می‌باشد که حداقل استاندارد میزان آن نیز ۱۰۰ متر است. کمترین و بیشترین مقدار در نظر گرفته شده برای قطر این دستگاه ۰.۸ تا ۲ میلی متر است و از این قطعه اکثرا در دستگاه‌های خنک کننده مانند انواع یخچال و فریزر انواع کولر گازی و انواع اسپلیت استفاده می‌شود.

اندازه لوله مویی متناسب با ظرفیت برودتی سیستم مربوطه می‌باشد. لوله‌های مویی اندازه‌های متفاوتی اعم از ۰۷۰، ۰۸۰ و ۰۹۰ به بازار عرضه می‌شود. سایز‌های نام برده یکی از پر کاربرد‌ترین اندازه‌ها می‌باشند که کارخانه در زمان در زمان تولید هر کدام از دستگاه‌ها یکی از این سایز‌ها را برای لوله مویی در نظر می‌گیرد.

مزایای لوله مویی در کولر گازی

این قطعه هیچ کنترل کننده‌ای ندارد و برای اینکه بتوانید مبرد را از سوی آن کنترل کنید احتیاج به این دارید تا طول لوله مویی را تغییر دهید پس این یک پون مثبت در این قطعه می‌باشد که شما می‌توانید از آن بهره ببرید.

یکی دیگر از مزیت‌های این قطعه قیمت پایین آن می‌باشد که در زمان مقایسه با اکسپشن‌ها دیگر که بخش بالایی و پایینی را از یکدیگر جدا می‌کنند این میزان قیمت لوله مویین خیلی کمتر از الکو و دانفوس می‌باشد و این نیز از دیگر عواملی است که موجب محبوبیت این قطعه در میان سازندگان دستگاه‌های خنک کننده‌ای است که به همچنین قطعاتی نیازمند اند. البته از دیگر نکاتی که موجب محبوبیت لوله مویین در میان سازندگان شده است این است که در زمان خواموشی نیز به کار خود ادامه می‌دهد که در مقایسه با اکسپشن‌های دیگر این نکته بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

از دیگرمزیت‌های لوله مویین این است که زمان روشن شدن دستگاه و استارت اولیه کمپرسور دارای فشار نمی‌باشد. همانطور که متوجه شدید عمده کار لوله مویین در رابطه با مبرد‌ها است که این لوله با همه جور گاز مبردی سازگاری خپاهد داشت در صورتی که اکسپشن‌های دیگر تنها با چند نوع از آن‌ها سازگاری دارند و لوله مویین از این لحاظ نیز برتری داده می‌شود.

لوله مویین کمتر از دیگر اکسپشن‌ها از گاز مبرد بهره می‌برد که این نیز از دیگر مزایای این قطعه نسبت به دیگر قطعات نظیر خود است و به صرفه‌تر نیز به نظر می‌رسد.

معایب لوله مویین

درست است که لوله مویین دارای مزایای بسیاری در مقایسه با اکسپشن‌های دیگر است اما با این حال هر قطعه‌ای معایبی هم دارد که لوله م‌یین از ان بی نصیب نیست‌ یکی از معایب موجود در این قطعه این است که این قطعه قابل تنظیم نبوده و نمی‌توان از آن در بار‌های برودتی پایین استفاده کرد.

این قطعات از اندازه کوچکی برخوردار هستند و از این رو ممکن است به دلایلی پلمپ شوند. هر سازنده‌ای اگر قصد استفاده از لوله مویین را داشته باشد تنها باید از کمپرسور بسته استفاده نماید که این نیز یکی از مشکلات این قطعه نی‌باشد و در این صورت باید از دیگر اکسپشن‌ها استفاده شود.

از دیگر معایب موجود در لوله‌های مویین نیز این می‌باشد که در زمان استفاده از آن‌ها نمی‌توان از رسیور استفاده کرد.

چگونه میفهمیم لوله مویین دچار گرفتگی شده است؟

برای اینکه کولر گازی روشن شود نیاز به جریان برق دارد. میزان جریان مورد نیاز کولر گازی به ظرفیت و نوع کولر گازی مرتبط است. اگر میزان جریان در خواستی کپلر گازی فراهم نشود شما با مشکل آمپر کشیدن دستگاه مواجه می‌شوید.

زمانیکه آمپر کولر گازی بیش از اندازه بالا می‌رود از قطعه‌ای به نام مدار شکن استفاده می‌شود که با بهره گیری از آن جریان به وجود امده به طور خودکار قطع می‌شود. اگر أمپر در زمان کارکرد کولر گازی بالا باشد موجب می‌شود تا کولر گازی آمپر بزند.

زمانیکه کپلر گازی به اندازه زیادی آمپرش بالا برود دیگر نمی‌تواند باز دهی داشته باشد و پس از مدتی خواموش می‌شود و دیگر نمی‌تواند کار کند. در همین زمان شما به آمپر بالاتری نیاز دارید. أمپر چسباندن دستگاه می‌تواند خسارات زیادی را متقبل شود که هر کدام به خودی خود می‌توان بهرانی بزرگ تلقی شود. داغ کردن کمپرسور، پریدن فیوز ساختمان، پریدن فیوز کولر گازی، خراب شدن موتور کولر گازی و … خساراتی است که با آمپر کشیدن دستگاه به وجود خواهد آمد. موارد گفته شده می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما بیشترین دلیل رخ داد این وقایع کثیفی کندانسور و خرابی موتور خواهد بود. اما با این حال با کثیفی لوله مویی نیز این اتفاق رخ خواهد داد. پس نتیجه می‌گیریم پریدن فیوز و یا خواموشی دستگاه یکی از دلایلی است که به خرابی و یا گرفتگی لوله مویی مرتبط است.

در بعضی موارد نیز امکان دارد تا قدرت سرمایش و یا گرمایش دستگاه افت داشته باشد که در این مواقع نیاز است تا کمپرسور دستگاه تعویض شود که این تعویض اجباری به تعویض لوله مویین نیز بدل می‌شود.

در ادامه به چگونگی شست و شوی سیکل تبرید خواهیم پرداخت زیرا زمانیکه نیاز باشد تا لوله مویی تعویض گردد این کار بسیار مهم تلقی خواهد شد. تعویض لوله مویین گاهی برای این می‌باشد که این قطعه کثیف و یا کیپ شده باشد و یا تغییراتی در سیستم رخ داده باشد که همگی موجی تعویض لوله مویین خواهند شد.

شست و شوی سیکل کولر گازی

برای اینکه افراد از باز بودن لوله مویی اطمینان یابند شست و شوی سیکل کپلر گازی را انجام می‌دهند. اگر شست و شپی مسیر انجام نگیرد موجب می‌شود تا قطعاتی از خارج در لوله گیر کرده و همین اتفاق ممکن است خرابی و یا سوختگی کمپرسور را به همراه داشته باشد. برای شست و شوی این سیکل دو روش موجود است که در اکثر مواقع روش گاز ازت منتخب می‌شود تا این شست و شو اتفاق بی افتد زیرا روش دوم که استفاده از گاز R22 نی‌باشد خطرات بسیاری را به همراه خواهد داشت پس منطقی‌تر است تا از این راه استفاده شود.

شست و شوی سیکل از راه گاز ازت

برای این کار باید ابتدا یک مغزی و یا والف را به سرلوله رفت ک‌لر گازی وصل کنید و بعد گاز  ازت را به آن متصل گردانید. گاز به طور فشاری وارد لوله شده و موجب می‌شود تا روغن‌های موجود مه راه را گرفته اند به صورت لجن از لوله خارج شوند.

شست و شوی سیکل از طریق گاز R22

این کار با خطرات بسیار همراه خواهد بود و به هیچ عنوان از سوی تعمیر کاران توصیه نمی‌شود. برای انجام این کار شما حتما نیاز به رعایت پرتکل‌های بهداشتی و همچنین استفاده از دستکش خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *