دسته‌بندی نشده

بهترین تجهیزات ایمنی استخر کدامند؟

استخرها مکان‌هایی تفریحی و ورزشی هستند که شنا در آب تاثیرات بسیار زیادی در جسم و روح و روان دارد. استخرهای موجود در ساختمان‌های مسکونی و هتل و مراکز تفریحی ساختمان‌ها از ابعاد و اشکال مختلفی برخوردارند و می‌توان از این محیط‌های تفریحی استفاده بسیار زیادی کرد. در کنار شنا در استخر، ایمنی این‌ محیط بسیار مهم است و لازم است تا شناگر در یک محیط تمیز و بی خطر شنا کند. در مقاله پیش رو قصد داریم به بررسی بهترین تجهیزات ایمنی استخر که باعث ایمنی و ایجاد محیطی بی خطر در استخر می‌شوند بپردازیم و تجهیزات کاربردی استخر را معرفی کنیم.

آیا استخر به تجهیزات نیاز دارد؟

از مهم‌ترین و ضروری ترین اقداماتی که پس از ساخت استخر لازم است تا انجام شود، فراهم اوردن تجهیزات استخر است که پس از راه اندازی انجام می‌شود. لازم است تا تجهیزات ایمنی جهت حفاظت از سلامتی و ایمنی افراد، از کودک تا سالمند فراهم شود و به کار گرفته شود.  شنا کردن در استخر بدون در نظر گرفتن محیط ایمنی می‌تواند خطر آفرین شود.  تجهیزات ایمنی تجهیزاتی محسوب می‌شوند که ایمنی و سلامتی استخر را فراهم می‌کنند. شنا کردن در استخر بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی، صدمات جدی به همراه دارد و با نصب تجهیزات ایمنی استخر می‌توان تا حد بسیار زیادی صدمات و خطرات را کاهش داد.

هر زمان که صحبتی از تجهیزات و امکانات ایمنی استخر به میان می‌آید، کیفیت آن نیز مورد بحث قرار می‌گیرد و این امر ضروری و مهم تلقی می‌شود. تجهیزات استخر اشکال متنوعی از جمله حصار، نرده، توری و….. دارند و جهت ایجاد ایمنی از این تجهیزات استفاده می‌شود.

 تجهیزات مورد نیاز استخر کدامند؟

در حالت کلی تجهیزات مورد نیاز استخر طیف گسترده‌ای دارد که هر کدام به نوبه خود می‌توانند ایمنی استخر را حفظ کنند. تجهیزات مورد نیاز که ایمنی استخر را تضمین می‌کنند بسیار متنوع هستند و انواع مختلفی دارند. از جمله تجهیزات ایمنی استخر می‌‌توان به تصفیه آب، ضد عفونی آب، کلر زن، جاروی استخر، سیستم یو وی، آنتی باکتریال، سیستم ‌های گرمایشی و حصار و توری و نرده و بسیاری دیگر از تجهیزات  در این مطلب مورد بررسی قرار می‌گیرند، اشاره کرد.

در این قسمت به معرفی تجهیزات ضروری و کاربردی استخر می‌پردازیم:

پمپ‌ها

پمپ‌ها از دیگر تجهیزات مورد استفاده در استخر‌ها هستند که فشار و گردش آب را تامین می‌کنند. پمپ‌ها توسط شرکت‌های بسیار مطرح ایرانی تولید می‌شوند و در ظرفیت مختلف و گوناگون خریداری می‌شوند.

فیلتر تصفیه استخر

فیلتراسیون و دستگاه تصفیه آب استخر یک دستگاه بسیار کاربردی است که در آن ذرات و آلاینده‌های اضافی از آب جدا شده و هر گونه ناخالصی که در آب مشاهده شود خنثی می‌شود و از بین می‌رود.

انواع فیلترها و دستگاه‌های تصفیه

در ادامه با انواع فیلتر تصفیه استخر آشنا می شوید:

فیلتر دیاتومه آب استخر

فیلترهای دیاتومه نسبت به دیگر فیلترهای استخر، از راندمان و کارایی بیشتری برخوردارند و می‌توانند ذراتی بین ۱۰ تا ۲۰ میکرون را جذب نمایند. در این دستگاه از خاکی استفاده می‌شود که دیاتومه نام دارد و مقدار این خاک نسبت به ظرفیت فیلترها متفاوت است. خاک مذکور یک فسیل از گیاهان دریایی است که پوسته سیلیسی دارد و یک صافی بسیار منحصر به فرد و گیاهی محسوب می‌شود.

خاک دیاتومه به وسیله مو گیر داخل فیلتر ریخته می‌شود و اگر  فشار روی گیج فیلتر بیش از حد معمول بالا رود، فیلتر نیاز به شستشو دارد و پس از شستشو فیلتر توسط خاک دیاتومه مجدد شارژ خواهد شد.

فیلتر شنی آب استخر

فیلتر شنی از دیگر فیلترهای آب استخر محسوب می‌شود که وزن سنگینی دارد و از سیلیس جهت دانه بندی شدنش استفاده می‌شود. سیلیس استفاده شده در این فیلتر باعث افزایش وزن در آن شده است و فیلترهای این دستگاه از جنس‌های فلز و فایبر گلاس و کامپوزیتی ساخته می‌شوند. این فیلترها قابلیت تحمل فشار بسیار بالا را دارند و می‌توانند  قابلیت بالایی از خود نشان دهند.

فیلتر کارتریجی آب استخر

فیلترهای کاتریجی نوعی از فیلتر هستند که برای استخرهایی که آب در آن چرخش زیادی ندارد، مناسب است و این فیلتراسیون به هیج وجه قابلیت قوی فیلتراسیون ندارد. این نوع فیلترها برای استخرها در منازل کوچک مراکز درمانی و رفاهی بسیار مناسب هستند. اگر از این نوع فیلتر در استخرهای بزرگ استفاده نمایید، با شکست مواجه خواهید شد؛ زیرا این فیلترها به هیج وجه قابلیت فیلتر کردن آب استخرهای بزرگ را ندارند.

این نوع فیلترها در جارو‌های استخری نیز استفاده می‌شوند و باعث جلوگیری از پرت شدن و دور ریز شدن آب می شوند و توسط جارو آب تمیز به درون استخر باز خواهند گشت.

پمپ تصفیه استخر

پمپ‌های تصفیه استخر همان پمپ استخر هستند که آب استخر را می‌کشند و سپس جذب و فیلتر می‌نمایند و آب مجدد به کاسه باز خواهد گشت.

پمپ‌های تصفیه استخر بر اساس دو پارامتر هد و دبی محاسبه می‌شوند که مورد نیاز استخر است و جهت محاسبه این دو لازم است تا به دو عامل افت و فشار توجه کرد.  قبل از ورود آب به استخر لازم است تا آب از صافی و مو گیر رد شود و تا هر گونه آلودگی فیزیکی از طریق اینگونه صافی‌های پلاستیکی و چدنی از آب خارج شوند. آلودگی‌های فیزیکی کارکرد پمپ را با مشکل مواجه می‌کند و باعث از  کار افتادن پمپ خواهد شد.

رطوبت‌ گیر استخر

رطوبت‌گیر، یکی از تجهیزات مورد نیاز در استخر است که جهت حذف و جذب رطوبت‌های موجود در استخرهای سر‌پوشیده کاربرد دارد. استخرهای سر‌پوشیده به دلیل عدم وجود هوای کافی، محل مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری‌ می‌باشند.  جهت حذف باکتری‌های موجود  از دستگاه رطوبت گیر متناسب با ظرفیت استخر استفاده نمایید. دستگاه رطوبت گیر همراه با کویل گرمایشی است و به طور کلی به سه روش رطوبت را از بین می‌برد که در این بخش به سه روش مذکور می‌پردازیم.

  • حذف رطوبت با استفاده از نمک
  • حذف رطوبت با استفاده از سطوح سرد
  • حذف رطوبت با استفاده از یونیزه کردن هوا

جاروی استخر

جاروی استخر یکی از تجهیزات مهم جهت حفظ پاکیزگی و تمیز نگه داشتن استخر است. با استفاده از جاروی استخر، آلودگی‌ها و اجسامی که در استخر ته نشین شده اند جمع آوری می‌شوند. جاروی استخر از رشد جلبک و دیگر آلودگی‌ها در استخر جلوگیری می‌کند و  چند نوع دارد که بنا بر نیاز، هر کدام را که لازم دارید خریداری نمایید. انواع جارو استخر عبارت است از

جاروی دستی استخر و جاروی برقی

 جاروی دستی استخر همراه با فیلتر تصفیه و بدون فیلتر تصفیه ساخته می‌شود. در جاروی استخر بدون فیلتر تصفیه، آبی که به داخل جارو کشیده شده است، به استخر بازگردانده نمیشود و به اسکیمر باز می‌گردد. اگر اسکیمر وجود نداشته باشد، آب به داخل حیاط یا باغچه به صورت دور ریز ریخته می‌شود.

جاروی دستی همراه با فیلتر تصفیه نیز، آب به داخل جارو کشیده می‌شود و بعد از تصفیه فیزیکی مجددا به داخل استخر بازگردانده می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جاروی نیمه اتوماتیک استخر

جاروی نیمه اتوماتیک یکی از تجهیزات کاربردی محسوب می‌شود که بعد از اتصال به پمپ تصفیه، داخل کف استخر قرار داده می‌شود و ذرات و معلقات آلوده را به خودش جذب می‌کند و آلودگی‌های استخر را کاملا از بین می‌برد.

حصار استخر

حصار استخر یکی از تجهیزات متداول استخر است که به صورت دائمی دور استخر کشیده می‌شود که از بهترین موانع جهت بالا بردن ایمنی استخر است و در بسیاری از استخر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع حصار عبارت است از:

  • حصار استخر
  • حصار آلومینیومی
  • حصار ایزوله چهار طرفه
  • حصار قابل‌ جا به ‌جایی
  • حصار فولادی
  • حصار چوبی
  • حصار کامپوزیت
  • حصار زنجیره‌ای
  • حصار وینیل
  • حصار چوبی

حصارهای چوبی نوع دیگری از حصار می‌باشند که قیمت بسیار پایین تری دارند و می‌توان به جای حصار فولادی و کامپوزیت و المینیونی مورد استفاده قرار داد.  این نوع حصار قیمت متناسب تری دارد و نیاز به توجه و نگه داری بیشتری دارد. از این جهت لازم است تا رنگ آمیزی منظم و به موقع داشته باشد.

حصار کامپوزیت

حصار کامپوزیتی شکلی متشابه حصار چوبی دارد؛ اما نیاز به نگه داری نداشته و لازم نیست مرتب تنظیم شود. ازنظر شکل ظاهر مشابه حصار چوبی است. تفاوتی که بین این دو حصار وجود دارد این است که حصار چوبی نیاز به نگه داری بیشتری نسبت به حصار کامپوزیت دارد. حصار کامپوزیت به خوبی از استخر شما محافظت می‌کند و زیبایی منحصر به فردی را به حصار شما می‌بخشد. اجزایی که در حصار کامپوزیت به کار رفته است عبارت است از ریل و پایه و تخته و سایر اجزا.

توری‌ استخر

توری نیز یکی از تجهیزات بسیار‌متدوال است که قابلیت در دست گیری اجسامی که ناخواسته وارد استخر شدند را دارد.

همچنین دست آویز‌های وجود دارد که شناگر می‌تواند از آنها بگیرد و خود را به خشکی برساند و از استخر خارج شود که ابزاری کاربردی محسوب می‌شود.

یکی از متداول ترین تجهیزات در ایمنی دستگاه، نرده‌های استخر است که دور استخر کشیده می‌شود و از افتادن کودکان و سالمندان و حیوانات خانگی درون استخر جلو گیری می‌کند. نرده‌های استخر بسیار کاربردی هستند و اغلب کیفیت  مطلوبی دارند.

نرده و حصار استخری حصار آلومینیومی

به طور کلی آلمینیوم یک فلز سبک و با دوام است که کیفیت و ماندگاری بالایی دارد و می‌تواند یکی از گزینه‌های بسیار مطلوب، جهت حصار کشی اطراف استخر به شمار برود. حصارهای آلمینیومی مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و رطوبت و پوسیدگی دارند. در کنار عوامل دیگر، نحوه نگه داری از این حصارها می‌تواند حائز اهمیت باشد.

حصار ایزوله چهار طرفه

حصار ایزوله چهار طرفه یکی دیگر از مدل‌های حصار است که از چهار طرف استخر را ایزوله و محافظت کرده است و جنس و طراحی این نوع از حصار بسیار متفاوت است. حصار چهار طرفه به هیچ موجودی اجازه ورود به استخر نمیدهد و به عنوان  یکی از تجهیزات ایمنی بسیار کاربردی است.

حصار قابل‌ جا به‌ جایی

همان‌طور که از نام حصار مشخص است، این حصار قابلیت جا به جایی دارد و می‌تواند در اطراف استخر نصب شود. از مزیت‌های این حصار می‌توان به سهولت آن در حین جا یه جایی خبر داد.  حصار مذکور را می‌توان به راحتی از میان برداشت و این وسیله، طرحی مشبک دارد و شفاف است و کنترل استخر و دیدن محیط استخر از داخل آن به راحتی امکان پذیر است.

حصار فولادی

فولاد  یک ماده مستحکم و مقاوم است و از این جهت برای تولید حصار از آن استفاده می‌شود. حصار فولادی نسبت به حصار آلمینیومی مقاومت بالاتری دارد و بسیار سنگین تر از نوع آلمینیومی است. اگر قصد خرید حصار دارید، بهتر است از نوع فولادی آن استفاده نمایید.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی تجهیزات مورد نیاز در جهت تامین ایمنی استخر پرداختیم و با انواع ابزار و وسایل‌های جانبی استخر آشنا شدیم‌. اگر قصد تاسیس یک استخر تفریحی و یا درمانی دارید، لازم است تا تجهیزات ایمنی را به خوبی رعایت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *